Ichimoku Bulutları

Giriş

Ichimoku Kinko Hyo olarak da bilinen Ichimoku Bulutu, destek direnç seviyelerini tanımlayan, trend yönünü belirleyen, ivme ölçen ve alım satım sinyalleri üreten çok kapsamlı bir göstergedir. Ichimoku Kinko Hyo bir bakışta denge grafiği anlamına gelmektedir. Bir bakışta teknik analistler trendleri belirleyebilir ve trendlerdeki potansiyel sinyalleri görebilir. Bu gösterge Goichi Hosoda tarafından geliştirilmiştir. Kendisi bir gazetecidir ve 1969 yılında yayımlanan kitabında, ichimoku bulutlarını ele almıştır. Grafik üstünde ilk bakışta karmaşık gibi gözükse de, aslında oldukça anlaşılır ve kullanışlı bir göstergedir. Terimler anlaşılması kolay ve sinyaller oldukça iyi tanımlanmıştır.

 

Hesaplama

 

2016-05-15_23-20-02.png

 

Bulut Analizi

Bulut ( Kumo ) ichimoku grafiğinin en göze çarpan özelliklerinden biridir. Öncü A Periyotu ( Turkuaz ) ve Öncü B Periyotu ( Yeşil ) ichimoku bulutunun sınırlarını oluştururlar. Öncü A periyotu, dönüşüm ve baz eğrisinin ortalamasıdır. Bu eğriler 9 ve 26 günlük ortalamalar ile hesaplandığı için, öncü A periyotu 52 günlük ortalama ile hesaplanan Öncü B Periyotuna göre daha hızlı hareket eder. Hareketli ortalama prensiplerinde olduğu gibi, kısa periyota ait hareketli ortalama, uzun periyota ait hareketli ortalamaya göre, fiyat hareketlerine daha duyarlıdır ve daha hızlı hareket eder.

2016-05-15_23-20-39.png

 

Bulutları kullanarak piyasanın trend yönünü belirlemek için iki yöntem vardır. Birincisi, fiyatlar bulutun üzerindeyken piyasanın trend yönü yukarı, altındayken aşağı, arasındayken ise yataydır. İkincisi, A periyotu yükselirken ve B periyotunun üzerinde hareket ederken,  piyasanın yukarı yönlü trend yönü güçlenir. Bu durum yukarıdaki grafikte de görüleceği üzere yeşil bulutların oluşmasını sağlar. Tam tersi durumda, A periyotu düşerken ve B periyotunun altındayken, piyasanın aşağı yönlü trendi güçlenir. Bu durum kırmızı bulutların oluşmasına neden olur. Bulut 26 gün ileri kaydırıldığı için gelecekteki destek ve direnç seviyeleri hakkında bilgi verir.

 

Trend ve Sinyaller

Fiyat, geri dönüşüm ve baz eğrileri daha sık ve hızlı sinyalleri belirlemek için kullanılır. Unutulmaması gereken konu boğa piyasası sinyaller fiyatlar bulutların üzerindeyken ve bulutlar yeşilken üretilir. Ayı piyasası sinyalleri ise fiyatlar bulutların altında ve bulutların rengi kırmızı iken üretilir.

 

Dönüşüm ve Baz Eğrisi Sinyalleri

Alım sinyali dönüşüm eğrisi, baz eğrisini yukarı kesince, satım sinyali ise dönüşüm eğrisi baz eğrisini aşağı kesince oluşur.

  • Eğer Alım sinyali bulutların üzerinde gerçekleşiyorsa güçlü, altında gerçekleşiyorsa zayıf  sinyal üretir.
  • Eğer Satım sinyali bulutların üzerinde gerçekleşiyorsa zayıf, altında gerçekleşiyorsa güçlü sinyal üretir.

 

Fiyat ve Baz Eğrisi Sinyalleri

Alım sinyali fiyatlar baz eğrisini yukarı kesince, satım sinyali ise fiyatlar baz eğrisini aşağı kesince oluşur.

  • Eğer Alım sinyali bulutların üzerinde gerçekleşiyorsa güçlü, altında gerçekleşiyorsa zayıf  sinyal üretir.
  • Eğer Satım sinyali bulutların üzerinde gerçekleşiyorsa zayıf, altında gerçekleşiyorsa güçlü sinyal üretir.

 

Fiyat ve Gecikmeli Periyot Eğrisi Sinyalleri 

Alım sinyali eğri fiyatları yukarı kesince, satım sinyali ise eğri fiyatları aşağı kesince oluşur.

 

Sinyal Özeti

Ichimoku göstergesini kullanarak 5 farklı alım, 5 farklı satım sinyalinden bahsettik. Trend takip sinyalleri buluta odaklanırken, momentum sinyalleri, dönüşüm ve baz eğrilerine odaklanır. Genel olarak bulutların üzeride ve altında hareketler piyasanın trend yönünü belirler. Ve son olarak fiyatlar baz eğrisini yukarı ve aşağı kesince de, alım-satım sinyalleri üretilir.

 

Alım Sinyalleri

  • Fiyatlar bulutların üzerindeyken ( Trend )
  • Bulutlar kırmızıdan, yeşil renge dönünce
  • Fiyatlar, baz eğrisinin (Kijun-Sen) üzerindeyken ( Momentum )
  • Dönüş eğrisi (Tenkan-Sen) , Baz eğrisini (Kijun-Sen) yukarı kesince ( Momentum )
  • Gecikmeli periyot eğrisi (Chikou Span), fiyatları yukarı kesince

Satım Sinyalleri

  • Fiyatlar bulutların altına inince ( Trend )
  • Bulutlar yeşilden, kırmızı renge dönünce
  • Fiyatlar, Baz Eğrisini aşağı kesince ( Momentum )
  • Dönüş eğrisi (Tenkan-Sen), Baz eğrisini (Kijun-Sen) aşağı kesince ( Momentum )
  • Gecikmeli periyot eğrisi (Chikou Span), fiyatları aşağı kesince

 

Sonuç

Ichimoku Bulutu net sinyaller üretmek için tasarlanan, çok kapsamlı bir göstergedir. Teknik analistler öncelikle bulutları kullanarak trendlerin yönünü belirleyebilirler. Trend yönü belirlendikten sonra fiyat, dönüş ve baz eğrileri kullanarak uygun ve güçlü sinyaller belirlenebilir. Bu sinyaller güçlü ve etkilidir ancak güçlü yukarı yönde trendlerde nadir rastlanabilir. Dolayısı ile fiyatların bulutları kestiği noktalarda sinyalleri belirlemek önemlidir.

Ichimoku Bulutları da diğer göstergeler gibi farklı indikatör ve osilatörlerle birlikte kullanılabilir. Yatırımcılar bulutlarla trend yönünü belirledikten sonra klasik momentum osilatörleriyle aşırı alım ve satım bölgelerini belirleyebilirler.

2016-05-15_23-20-56.png

Yorum bırakın